Sluiten

Vinden je klanten je antwoorden AANTREKKELIJK?
Met een enquête kun je hen beter helpen (3/3)

Zoals van alle informatie die bij je product hoort, zowel letterlijk als online, eis je ook van je technische documentatie dat die top is. Of je ze nu ontwikkelt omwille van klanttevredenheid, veiligheid of marketing – luisteren naar de gebruikers is hoe dan ook essentieel. Denk er wel aan dat deze gebruikers niet voor Inkoop, ICT, Project- of Lijnmanagement werken: het zijn degenen die je product en dus ook je documentatie daadwerkelijk gebruiken bij het uitoefenen van hun job.

Je hebt hoogstwaarschijnlijk gegevens tot je beschikking die inzicht verschaffen in het gedrag van die gebruikers. Om die aan te vullen met meer kwalitatieve inzichten, kun je een enquête gebruiken. Zo’n enquête spreekt rechtstreeks tot de eindgebruiker van je product en hopelijk ook van je documentatie. De vragen zijn bedoeld om meer te weten te komen over de eindgebruikers en hun werkomgeving, en om rechtstreeks van de bron te horen waar verbeteringen nodig zijn.

Werk je met aantrekkelijke documentatie?

In onze vorige berichten onderzochten we de vind – en bruikbaarheid  van je documentatie. Deze laatste groep enquêtevragen bevat meer subjectieve vragen. Werk je met aantrekkelijke documentatie? Is ze gebruiksvriendelijk en/of verkoopbaar? Kort gezegd: ‘werk je er graag mee?’

Gebruiksvriendelijk

  • Hoe navigeer je door een document?
  • Is het makkelijk navigeren door het document?
  • Hoe vind je het antwoord op een specifieke vraag?
  • Vind je het antwoord vlot?
  • Zou je zeggen dat de meest gebruikte documenten niet genoeg/voldoende/te veel informatie bevatten?
  • Wat zou een document gebruiksvriendelijker maken volgens jou?

  Aantrekkelijk

  • Zou je ons documentatieportaal (of equivalent) aantrekkelijk noemen?
  • Raad je de documenten bij collega’s aan?
  •  Zou je zeggen dat de documentatie dezelfde reputatie uitstraalt als ons bedrijf?

Verkoopbaar

  • Raad je de documenten aan bij collega’s die leren over ons product?
  • Vind je dat documentatie een belangrijk onderdeel is van het product?
  • Hoe schat je onze documentatie in tegenover de documentatie van andere producten?
  • Ben je bereid een bedrag te betalen voor informatiediensten (b.v. chatbot of video) of leermogelijkheden?

Deze vragenlijst in Excel

Wil je de volledige vragenlijst in Excel, met scoremethode? Neem contact op met Flow.