Sluiten

Kennis capteren bij ArcelorMittal Gent

Werknemers worden terecht ‘Human Capital’ of ‘Human Resources’ genoemd. Ze zijn vaten vol kennis, die door de vergrijzing van de arbeidsmarkt massaal op pensioen vertrekken. Het is dus zaak om al die waardevolle inzichten en ervaring niet zomaar verloren te laten gaan. Met dit in gedachten voerde Flow bij ArcelorMittal in Zelzate (Gent) met succes een project rond kennismanagement uit.

Als werknemer in een bedrijf bouw je specifieke kennis en ervaring op in je job. Je begint eerst met het volgen van de procedures op basis van handleidingen en uitleg van collega’s. Na verloop van tijd worden die standaardprocedures routines, maar ontwikkel je een steeds hoger niveau van complexe kennis, die informatie, inzichten, finesses en handigheden uit verschillende bronnen combineert.

Pas dit alles toe op een technische, industriële context bij ArcelorMittal in Gent, en je hebt goeie redenen om iemand met 40 jaar ervaring niet zomaar op pensioen te laten vertrekken zonder zijn kennis te capteren.

Kennismanagement in de praktijk

Dat is exact wat onze collega Natascha de voorbije jaren heeft gedaan in haar samenwerking met Freddy. Hij begon op 18-jarige leeftijd als elektricien in de afdeling loopkranen bij het toenmalige Sidmar (nu ArcelorMittal) in Zelzate. Na enige tijd werkte hij zich op tot meestergast, en bouwde in die rol de eerste loopkranen om van klassiek rotorsturing naar drivesturingen.

Tijdens de laatste jaren van zijn loopbaan werkte hij in een meer ondersteunende rol en gaf hij opleidingen. Naast het effectief overdragen van zijn kennis aan zijn collega’s, zette hij daarvoor ook al een deel van zijn eigen kennis op papier. Al lachend werd er gezegd: “We zouden een USB-stick moeten inpluggen in Freddy’s hoofd en alles kopiëren.”

We zouden een USB-stick moeten inpluggen in Freddy’s hoofd en alles kopiëren.

En dat is ongeveer wat Natascha heeft gedaan: op basis van interviews en handgeschreven documenten de kennis van Freddy capteren en gestructureerd borgen. Er werd onder andere een vierdaagse opleiding ontwikkeld over drivesturingen, die als leidraad gebruikt werd tijdens de opleiding. Daarnaast stelden Natascha en Freddy kennisdocumenten, werkvoorschriften en depannagedocumenten op.

In de woorden van Freddy

Wat vond Freddy zelf van de samenwerking met Flow? “Schitterend, de documenten die Natascha opstelde hebben een consistente en bruikbare lay-out. In de handelingen staat veiligheid altijd op de eerste plaats, en de structuur, foto’s en opbouw zorgen ervoor dat de documenten leesbaar en goed bruikbaar zijn, ook voor mensen die er maar af en toe met heel specifieke materie in aanraking komen.”

Over Natascha: “Mijn ervaring met haar was zeer positief. Ze heeft een technische achtergrond en is zeer goed mee op gebied van IT en informatica. Ze begreep dan ook snel de instructies die ik uitlegde en we konden dus efficiënt vooruitgang boeken. Een dikke pluim voor Natascha dus!”

Lopen er in jouw bedrijf ook collega’s rond met waardevolle kennis en ervaring? Begin op tijd met het (inplannen) van kennisoverdracht. Flow kan je in dit proces op weg zetten of bijstaan van begin tot einde. Ontdek hoe we kennismanagement in de praktijk aanpakken.