Sluiten

Boek: Het Wat en Hoe van Contentstrategie – John Verhoeven

Content is king en een goede contentstrategie verrijkt en versterkt de relatie met de klant. Maar hoe pak je dat aan? Hoe verbind je jouw producten met de oplossingen die de klant verlangt? Contentstrateeg John Verhoeven schreef er een praktisch boek over, onze Wouter Verkerken ging er mee aan de slag.

Dit boek ben ik op het spoor gekomen na een lezing van auteur John Verhoeven over contentstrategie voor externe communicatie. Hij gaf zijn lezing met veel overgave tijdens een Vonk-congres. Vonk is het grootste netwerk voor interne communicatie in België. Het stoorde overigens bijna niemand dat de lezing dus vooral over externe communicatie ging. Na de lezing kocht ik het boek.

Verhoevens methode komt vooral uit zijn ervaring in de wereld van populaire tijdschriften. Maar dat is geen probleem. Hij focust namelijk op hoe je je boodschap bepaalt en de publicatie van je artikels plant. Ik las het met de externe communicatie van Flow en onze website in het achterhoofd. Het leverde twee technieken op die we meteen in de praktijk kunnen gebruiken: perspectieven en pijlers/thema’s/onderwerpen. Zijn dat nieuwe inzichten? Misschien niet, maar Verhoeven geeft je een duidelijk en eenvoudig kader dat je onmiddellijk kunt gebruiken.

Drie perspectieven

Welke ‘draai’ geef je – in mijn geval – aan een bericht op je website? Welk standpunt gebruik je? Verhoeven geeft drie mogelijkheden:

  • Vanuit je product: bv. “Volgende maand organiseert Flow een cursus Gestructureerd Schrijven.”
  • Vanuit de vraag: bv. “Op welke manier kun je technische content gemakkelijker publiceren?”
  • Vanuit de behoefte: bv. “Er is geen tijd. We moeten kunnen focussen op onze kerntaken!”

Wat schrijven?

Het wat en hoe van contentstrategie geeft je ook een kader voor de onderwerpen van je artikels. Je gaat op zoek naar de thema’s van je huidige artikels. Meestal zijn er dat wat te veel (ook bij Flow). Daarom groepeer je de thema’s in ‘pijlers’. Wanneer je je artikels plant, is het niet altijd evident om alle pijlers en thema’s voldoende aan bod te laten komen, of om voldoende te variëren qua perspectief.

Om je daarbij te helpen ontwikkelde Verhoeven een Content Canvas (MS Excel). Dat zit knap in elkaar, maar ik vond het toch wat te ingewikkeld. Eigenlijk kun je iets gelijkaardigs doen in Microsoft Planner.

Ik vind het boek ook wat lang, maar het loont toch de moeite omdat het een duidelijke en praktische methode aanreikt. Zoals ik al zei, heb ik het vooral gelezen met externe communicatie van Flow in het achterhoofd. Specifiek inzoomen op de raakvlakken met technische communicatie zou ook een interessante oefening kunnen zijn, die we in de toekomst zeker eens moeten doen (WV).